Hyvin luotu Kiitos-sivu on mainio tilaisuus rakentaa asiakkaan luottamusta, tehdä lisämyyntiä ja mitata konversioita.
Tutustu vinkkeihin Kiitos-sivun erilaisista sisällöistä ja testaa mikä sopii sinulle!
Mikä on Kiitos-sivu?
Kiitos-sivu näkyy käyttäjälle sen jälkeen, kun hän on esimerkiksi tilannut uutiskirjeen tai oppaan, lähettänyt yhteydenottolomakkeen, luonut käyttäjätilin sivustollesi tai tehnyt verkkokaupasta tilauksen.
Yksinkertaisimmillaan sen sisältämä viesti on ”Kiitos!”. Esimerkiksi WooCommercen suomennoksen tilauksen jälkeinen kiitosviesti on muotoa ”Kiitos. Tilauksesi on vastaanotettu.”. Perusviestinsä lisäksi muokattu Kiitos-sivu voi tarjota monenlaisia mahdollisuuksia asiakkuuden parantamiseen.
Kolmenlaisia Kiitos-sivuja
- Vahvistus: tilisi on luotu, lomake on lähetetty.
- Tilaus: kiitos uutiskirjeen, oppaan, ilmaisen lahjan tilaamisesta.
- Myynti: verkkokaupan maksun jälkeen esille ilmestyvä Kiitos-sivu.
Tämän artikkelin vinkit keskittyvät verkkokaupan myynnin jälkeiseen Kiitos-sivuun, mutta ovat toki sovellettavissa muihinkin. Kiitos-sivu voi olla verkkokaupassa yhteinen kaikille ostoksille tai niitä voi olla useita erilaisia yksittäisille tuotteille osana räätälöityä ns. funnel-myyntipolkua, johon sisältyy laskeutumissivu (landing page), ostoskori (cart) ja Kiitos-sivu (thank you page)
Kiitos-sivu voi tarjota erilaisia hyötyjä:
9 ideaa Kiitos-sivun sisällöksi
1. Rakenna luottamusta
Ilmaise hyvästä toiminnasta: Onnittelut! Hienoa! Tervetuloa mukaan! Melkein valmista! Valmista tuli!
Näytä kuka tai ketkä ovat sivuston takana. Lisää kuva yrittäjästä tai tiimistä antaen käsityksen asiakkaan saamasta henkilökohtaisesta palvelusta ihmiseltä ihmiselle.
Kerro millaista palautetta olet saanut, lisää lyhyitä referenssitarinoita sekä listaa asiakasyritysten logoja. Jos yrityksesi on ollut esillä mediassa, vinkkaa niistä linkkien kera. Voit myös lisätä referenssivideon, jossa olemassa olevat asiakkaasi kertovat kokemuksistaan.
2. Pyydä suosituksia ja palautetta
Pyydä asiakasta arvioimaan hankintansa verkkokaupassa tai yrityksesi sosiaalisessa mediassa esim. antamalla palautetta Facebookissa tai Google My Business -palvelussa. Voit Kiitos-sivulla ehdottaa, että asiakas vinkkaa yritystäsi, tuotettasi tai palveluasi ystävilleen valmiin jakolinkin avulla.
Vinkkaathan palvelustamme myös ystävällesi, jota aihe voi kiinnostaa.
Jotkut verkkokaupat palkitsevat suosituksista affiliaattijärjestelmien avulla, jolloin asiakas voi ansaita.
Suosittele ystävällesi! Jokaisesta kauttasi tulleesta ostosta voit tienata X euroa.
3. Hyödynnä alennuskupongit ja tee lisämyyntiä
Näytä käynnissä olevat tarjoukset ja mahdollista niiden jakaminen sosiaalisessa mediassa. Voit palkita asiakasta antamalla hänelle alennuskoodin, jota hän voi hyödyntää seuraavan ostoksen yhteydessä. Voit myös tarjota asiakkaalle parempia tai samankaltaisia tuotteita tai ostokseen liittyviä lisäpalveluja.
4. Hyödynnä some-jakoja ja rohkaise liittymään yhteisöihin
Pyydä asiakasta tykkäämään ja jakamaan yritykseesi/palveluihisi liittyvää sisältöä sosiaalisen median kanavissa. Voit tarjota valmiin viestipohjan eteenpäin lähetettäväksi.
Ostin juuri X:n verkkosivustolta Y.
Pyydä asiakasta liittymään mukaan yhteisöön, jossa on samanmielisiä ihmisiä.
Liity mukaan Facebook-ryhmäämme ja kerro kuka olet.
5. Tarjoa arvokasta lisätietoa
Ohjaa kävijä sivustosi suosituimpiin sisältöihin ja vinkkaa sisällöstä, jonka haluat nousevan hakukoneen tuloksissa. Hyödynnä sisällössä ostettuun tuotteeseen tai palveluun liittyvät artikkelit, infografiikat, oppaat sekä tutoriaalit.
Voit myös helpottaa asiakkaan arkea antamalla hänelle helposti mahdollisuus tulostaa kuitti kirjanpitoa varten.
6. Tee tutkimuksia ja kyselyitä
Pyydä asiakkaalta palautetta. Kysy lomakkeessa esim. heidän haasteet, tavoitteet ja toiveet, jotta pystyt palvelemaan heitä paremmin. Kyselyn rakenne voi olla hyvinkin yksinkertainen ja nopeasti vastattavissa valmiiden vastausvaihtoehtojen kera.
Jos voisimme auttaa sinua yhdessä asiassa, mikä se olisi?
Mikä sai sinut tilaamaan?
Onko jotain tuotetta/palvelua, jonka haluaisit myyntiin?
Tulosten avulla voit kehittää sivujasi, palvella asiakkaitasi paremmin, muokata tuote-/palveluvalikoimaasi sekä saada arvokasta tietoa tulevaisuuden myyntiä ja markkinointia varten.
7. Hyväntekeväisyys
Suosittele yhteistyökumppaneitasi tai kerää lahjoituksia yrityksesi arvomaailmaan sopivalle kohteelle. Hyödynnä valmiita vastausvaihtoehtoja.
Kerro mille hyväntekeväisyysjärjestölle toivot meidän lahjoittavan 5 % tilauksesi arvosta.
8. Ajanvaraus
Tarjoa mahdollisuus varata kalenterista soitto- tai tapaamisaika.
9. Toimitusosoitteen kartta
Näytä kartta sijainnista, jonne tilattu tuote postitetaan.
Kiitos-sivun esimerkkirakenne
- Kiitos-viesti
- Mitä on tapahtunut?
- Esim. tilausvahvistus, tuotteen tiedot, hinta, toimitustapa ja -aika.
- Mitä tapahtuu seuraavaksi?
- Kerro, jos asiakkaan pitää tehdä jotain, kuten esim. ladata tiedosto tai tarkistaa sähköposti ja klikata siellä olevaa vahvistuslinkkiä.
- Anna tarvittaessa ohjeita sovittuun tapaamiseen tullessa.
- Ohjeista miten toimia, jos asiakkaan täytyykin perua tilaus.
- Yrityksen asiakaspalvelun yhteystiedot
- Mitä asiakas voi tehdä seuraavaksi?
Vältä näitä asioita Kiitos-sivussasi
- Visuaalinen ilme ei vastaa brändin ilmettä.
- Ethän täytä Kiitos-sivuasi liialla sisällöllä.
- Älä lupaa sellaista, mitä et voi pitää. Esimerkiksi yhteydenottoon vastaaminen 24 h sisällä.
- Hakukoneoptimointi ei ole tarpeellista Kiitos-sivulle.
Jos sinulla on Kiitos-sivulla tarjolla ladattava opas, niin kuka tahansa voi löytää sen hakukoneen tuloksista ilman sähköpostiosoitteen antamista, joten ethän unohda piilottaa sivuasi hakukoneiden indeksoinnilta. Kokeile googlettaa ”Kiitos-sivu”, niin näet monia esimerkkejä Kiitos-sivun erilaisista suomenkielisistä toteutuksista.
Kiinnitä huomiota evästeisiin ja latausaikaan
Käytätkö Kiitos-sivulla somejakopainikkeita? Muista tarvittaessa huomioida niiden osalta toimiva evästesuostumuskysely sekä maininta tietosuojaselosteessa. Mikäli käytät esimerkiksi AddThis-palvelua tai vastaavaa somejakoihin, niin palveluntarjoaja asettaa monia ei-välttämättömiä tilastointi- ja markkinointievästeitä. Tällöin sivustosi lähettämien pyyntöjen määrä kasvaa, jolla voi olla joskus vaikutusta sivuston latausaikaan. Nopean latautumisen takaamiseksi huolehdi, että Kiitos-sivu ei tule liian täyteen ”kaikkea mahdollista”.
Lopuksi: Toimiihan kaikki? Muista testata lomakkeitasi ja Kiitos-sivujasi säännöllisesti varmistaaksesi niiden toimivuus. Ennen julkaisua tarkista sisältö kirjoitusvirheiden varalta.
Kaipaatko lisää haasteita?
Jos sinulta löytyy jo muokattu Kiitos-sivu, niin voit kokeilla tuunata sitä enemmän seuraavilla vinkeillä:
- Tee useita erilaisia Kiitos-sivuja eri tarkoituksiin.
- Vinkkaa sivulla muista tuotteista, jotka liittyvät asiakkaan tilaamiin tuotteisiin.
- Vertaile A/B-testeillä
- Seuraa analytiikkaa ja tarkkaile Google Analyticsista konversioita.
- Yhdistä Kiitos-sivu uutiskirjesovellukseen.
- Lisää laskuri, joka näyttää miten kauan tarjous on voimassa.
Tykkäsitkö sisällöstä? Voit jakaa sivun eteenpäin:
Facebook Twitter LinkedInTietoa kirjoittajasta
Heidi Valtonen (FM, medianomi AMK) on Vida Design Oy:n yrittäjä, joka innostuu uusien asioiden oppimisesta. Halu tehdä asioita oikein on saanut Heidin uppoutumaan niin verkkosivujen evästeiden kuin saavutettavuusvaatimusten maailmaan. Lue lisää Heidistä.